- 1
Ціни на природний газ в Україні вже досить давно досягли європейського рівня. Наприклад, вартість блакитного палива для українців вище, ніж на території Болгарії. У той же час тариф на доставку природного газу залишається символічним і практично в десять разів нижче аналогічного платежу в європейських країнах.

«Нафтогаз України» лише за місяць знайшов джерело для покриття більшої частини збитків компанії. У вересні державна монополія надала звіт про 11,5 млрд грн збитків, які їй довелося зазнати вже за перше півріччя 2020 року. У зв'язку з цим, вже в жовтні «Кіровоградгаз», який є структурним підрозділом Нафтогазу, подало в НКРЕКУ розробку нового проекту на формування тарифу за розподіл газу для побутових споживачів в 2021 році. Дочірнє підприємство монополіста запропонувало в три рази підвищити вартість послуг, що надаються.
Уже з початку наступного року ціна за розподіл повинна зрости з поточних 1,04 грн / м3 до 3,15 грн / м3. Велика частина приросту тарифу, близько 1,5 грн за кожен кубометр газу для побутових споживачів, повинна бути спрямована на погашення боргу перед компанією «Укртрансгаз». Варто зауважити, що «Укртрансгаз» також є дочірньою компанією національної групи Нафтогаз.
Схожа ситуація спостерігається і в облгазах інших українських регіонів. Кожне з підприємств заклало в тарифи на наступний рік кошти для погашення заборгованості перед Нафтогазом України. Це спричинило за собою подорожчання планових тарифів, поданих для затвердження в НКРЕКУ, в середньому в 3-4 рази.
Уже в 2021 році побутові споживачі блакитного палива можуть зіткнутися з істотним подорожчанням послуг газопостачання. Наприклад, можна звернути увагу на проекти наступних компаній:
- «Херсоноблгазу» - планує підвищення вартості послуг, що надаються в 2,8 рази;
- «Криворіжгаз» - надав проект тарифів в 3 рази вище нинішнього;
- «Рівнегаз» - планує збільшити вартість послуг в 3,2 рази.
Ці дані свідчать про реалізацію сценаріїв, які були розглянуті в публікаціях «Головкому». За останні 5 років на газовому ринку утворилося досить багато боргів, які можна було б списати за алгоритмом, який був запропонований в законопроекті 3800-1 і дозволяв очистити тарифи для населення України від боргової складової. Другим же варіантів вирішення проблеми є включення заборгованості в тарифікацію.
Верховна Рада надала перевагу самоусунутися від вирішення виниклої проблеми, тому механізм списання накопичених за останню п'ятирічку боргів не отримав схвалення. Відповідно, боргова складова була включена в тариф для побутових споживачів, що цілком влаштує представників групи Нафтогаз.


Топ-менеджмент державної компанії створює привід для чергових премій і фінансових заохочень. Відзначимо, що очікуваний приплив грошових коштів в «Нафтогаз» за рахунок стрімкого зростання тарифів на послуги з розподілу газу повинен скласти близько 25 млрд грн, чого цілком достатньо для перетворення збитковою держмонополії в прибуткову компанію. Саме це зазвичай і служить вагомою підставою для виплати корпоративних бонусів і премій.
В Україні вперше споживачі можуть зіткнутися з ситуацією, коли при формуванні тарифу перше місце займають розрахунки по боргах. Однак мова поки може йти лише про проекти від газорозподільних компаній. Уже в листопаді місяці НКРЕКУ, що є державним регулятором ціноутворення, перерахував тарифи з «боргової» накруткою, що дозволило знизити їх практично вдвічі, в порівнянні із затребуваними облгазами.
Таким чином, ціни на природний газ в Україні вже є ринковими, але тарифікація послуг з доставки та розподілу енергетичного ресурсу залишається в «радянській парадигмі». Тарифи для жителів Києва в 8-10 разів менше в порівнянні з аналогічними показниками, що діють в столицях таких держав, як Сербія, Угорщина, Румунія, Естонія та Хорватія.

Як приклад для порівняння можна розглянути Іспанію. Газорозподільна система цієї держави найбільш схожа з українською. При цьому вартість доставки 1 кубометра природного газу для іспанців становить 9,30 грн, в перерахунку на державну валюту України. На території Словенії вартість доставки одного кубометра блакитного палива обходиться споживачам в 7,39 грн, а в Литві - 3,89 грн. При цьому в Києві за послуги з доставки та транспортуванні жителі столиці оплачують лише 0,28 грн / м3.
№ |
Країна | Ціна на газ | Тарифи на доставку | Податки(с НДС) | Всього |
1 | Швейцарія | 16,44 | 15,54 | 8,44 | 40,42 |
2 | Нідерланди | 10,46 | 4,8 | 21,53 | 36,79 |
3 | Данія | 7,93 | 7,5 | 18,21 | 33,64 |
4 | Італія | 9,26 | 7,32 | 11,97 | 28,55 |
5 | Португалія | 9,19 | 10,74 | 6,85 | 26,78 |
6 | Австрія | 12,04 | 6,42 | 7,54 | 26 |
7 | Іспанія | 10,49 | 9,3 | 5,16 | 24,95 |
8 | Франція | 6,67 | 9,84 | 7,07 | 23,58 |
9 | Ірландія | 11,26 | 7,25 | 4,44 | 22,95 |
10 | Словенія | 8,4 | 7,39 | 6,42 | 22,21 |
11 | Германія | 10,06 | 6,09 | 5,41 | 21,56 |
12 | Естонія | 13,74 | 2,2 | 4,83 | 20,77 |
13 | Чехія | 11,36 | 4,83 | 3,39 | 19,58 |
14 | Болгарія | 5,88 | 10,31 | 3,25 | 19,44 |
15 | Литва | 10,38 | 3,86 | 4,94 | 19,18 |
16 | Словакія | 7,97 | 6,31 | 2,85 | 17,13 |
17 | Бельгія | 7,46 | 5,37 | 3,53 | 16,36 |
18 | Греція | 7,54 | 6,96 | 1,44 | 15,94 |
19 | Люксембург | 8,15 | 6,09 | 1,59 | 15,83 |
20 | Хорватія | 9,88 | 2,6 | 3,14 | 15,62 |
21 | Велика Британія | 10,28 | 4 | 1,3 | 15,58 |
22 | Польща | 8 | 3,53 | 2,67 | 14,2 |
23 | Сербія | 7,93 | 2,74 | 1,08 | 11,75 |
24 | Латвія | 5,01 | 3,61 | 2,56 | 11,18 |
25 | Румунія | 6,35 | 2,92 | 1,77 | 11,04 |
26 | Угорщина | 5,44 | 2,7 | 2,2 | 10,34 |
27 | Україна | 8,17 | 1,56 | 1,12 | 10,85 |
В європейських країнах вартість доставки і розподілу блакитного палива зазвичай становить близько 30% загальної вартості послуг газопостачання для звичайного домашнього господарства. При цьому структура витрат може бути розділена на ряд складових, найбільш значущу роль з яких грає вартість самого палива.
У Києві, столиці України, тариф на розподіл газу становить лише 4% від загальної витрати на послуги газопостачання для побутових споживачів. Якщо детально розглядати структуру пропонованих на 2021 рік тарифів по розподілу газу для українців, то можна побачити наступне:
- зарплата - 39%;
- ВТВ - 35,5%;
- внески і податки - 10%;
- боргова компенсація - 4,5%;
- оперативні дії - 4%;
- установка, перевірка і обслуговування лічильників - 3%;
- інвестиції - 2,5%;
- інше - 1,5%.
Такої структури у формуванні тарифів на транспортування природного газу вдалося досягти лише після перегляду фахівцями НКРЕКУ запропонованих облгазами проектів.
Навіть після проведеного фахівцями НКРЕКУ скорочення, тарифи на поставку і розподіл блакитного палива в Україні в 2021 році зростуть майже в 1,5 рази. Це пов'язано зі збільшеною часткою боргової компенсації, яка перевищить діючу на даний момент практично в 4 рази. Відповідно, вже з наступного року кожен українець буде змушений з власної кишені платити за ігнорування чиновниками законопроекту 3800-1.
Також варто відзначити, що з боку НКРЕКУ нарешті були введені прозорі принципи розрахунку ВТВ. Саме їх відсутність призвело до виникнення значних боргів на газовому ринку України. За останні 5 років розрахунком цього показника практично ніхто не займався, що призвело до заниження показників. Дотацій ж на газопостачання виявилося недостатньо для покриття витрат по поліпшенню роботи мереж. Відповідно, технічний стан магістралей і газопроводів з кожним роком стає все більш жалюгідним.

На даний момент державним регулятором були створені всі умови, щоб боргова ланцюг не виникало і не розвивалася в подальшому. Спільно з фахівцями КПІ і декількома НДІ НКРЕКУ розробили нову методику розрахунку ВТВ, що дозволяє вирішити такі завдання:
- визначення об'єктивного обсягу втрат технологічного газу;
- стимулювання облгазів до скорочення витрат.
- Варто зауважити, що ВТВ тепер буде включати і витрати на приведення палива до стандартних показників, враховуючи температурний режим і особливості лічильників. Для споживачів природного газу це означає відсутність в тарифах «температурних коефіцієнтів».
Згідно з розрахунковими даними на 2021 рік, показник ВТВ повинен становити близько 1,4 млрд м3 енергетичного ресурсу. До того ж цей обсяг повинен поступово скорочуватися за рахунок проведення ремонту та заміни зношених елементів системи газопостачання - обладнання та газопроводів. Однак це не призведе до особливого прориву в тарифікації, адже обсяг закладених на інвестиції коштів практично вдвічі менше, ніж дотації на компенсацію боргів перед Нафтогазом.
Вже в 2021 році планується збільшення зарплат співробітникам газорозподільних систем. Це зростання складе приблизно 16%, що повинно привернути до відповідних структур зварників, слюсарів, метрологів і інших фахівців. Саме кваліфікованих майстрів зараз не вистачає для виконання поточних ремонтів та обслуговування газових лічильників.
Згідно зі статистичними даними, з 2015 року з галузі пішло близько 15 тис.сотрудніков. Такий відтік фахівців пов'язаний з «заморожуванням» тарифів, а, відповідно, і зарплат. Кваліфіковані фахівці вважають за краще змінити місце роботи на більш оплачуване або ж виїхати за кордон, де рівень зарплати слюсаря в рази вище.
Варто зауважити, що в прикордонних областях країни рівень зарплат на порядок вище. Це пов'язано з тим, що знаходяться в нерегульованих секторах економіки компанії самостійно підвищують заробітну плату для співробітників, мотивуючи їх до відповідального праці. Облгаз ж може призвести підвищення зарплат для фахівців, керуючись лише затвердженими тарифами.
У тарифах на 2021 рік НКРЕКУ передбачив підвищення заробітної плати для газовиків до показника в 12,5 тис.грн, що має відбутися ближче до кінця розрахункового періоду. Однак малоймовірно, щоб цей факт зупинив відтік кадрів з «Львівгазу» або «Закарпатгазу», адже в польських компаніях мінімальна оплата праці для зварників становить 1200 євро.
Якщо ж парламент України прийме рішення про списання штучних боргів газового ринку, запропоноване в законопроекті 3800-1, то збереження затверджених госрегулятором тарифів дозволить втричі збільшити дотації на відновлення і вдосконалення мереж газопостачання. Таким чином можна не тільки звести до мінімуму втрати технічного газу, але і здійснити ряд великих замовлень газового обладнання для українських підприємств.