- 1
Запуск ринку газу і відсутність центральної регуляції цін привели до монополізації і значним підвищенням. Ринок, тобто можливість вибирати між кількома постачальниками в одній області, є, але вибір не особливо з'явився.
По-перше, добре, якщо в обласному центрі є хоча б два газсбита - один з них завжди «Нафтогаз України» - і можна вибрати між не дуже й дуже завищеною ціною. По-друге, не можна поки що говорити про системну налагодженої комунікації: людям просто не пояснили простими словами, з урахуванням вікових особливостей, як можна вийти з-під залежності від постачальника. Не у всіх є економічна освіта, і ми вже точно не розуміємо механізмів ціноутворення. Але на рівні щомісячних витрат на комунальні послуги розуміємо, що хтось нас жорстоко обманює. Особливо важко в умовах цифрових технологій і завищених тарифів доводиться людям старшого покоління.
Постачальники газу в Україні купують його в ЄС (Нідерланди або Німеччина). Навіть при закупівлі великих обсягів попередньо, необхідно ставити актуальні європейські ціни, які до зими виросли. Але є ще фактор націнок, несправедливість яких обумовлена як раз згаданим маленьким вибором для побутових споживачів і відсутністю державних регуляційних механізмів. При цьому люди, які укладали договори зі своїми постачальниками, погоджувалися на весняні і літні ціни - в три рази нижче.
«Нафтогаз України» кілька місяців встановлював одну з найнижчих цін по Україні завдяки покупці газу у компанії «Укргазвидобування». Але в січні ціна у компанії також зросла - з 6,33 до 7,22 грн за куб.м.
Все це разом на тлі карантинних обмежень призвело до загального невдоволення і мітингів, тому Кабінет Міністрів повинен був вжити заходів. В одному напрямку - зниження цін до 6,99 грн / куб на лютий і березень. Це найнижча вартість на січень, встановлена ТОВ «Газ Ап» в Херсонській області. Ціни в 9-10 грн - це явне зловживання становищем громадян. В іншому напрямку - перевірки Антимонопольного комітету. Але це тимчасові заходи.
Поки що рано робити впевнений прогноз цін на газ в 2021 році, але відразу кілька міністерств разом з регуляторними органами в енергетиці та бізнесі повинні розробити методи збалансування ринку. У профільному міністерстві стверджують, що незважаючи на заяви окремих гравців індустрії, зниження ціни не є політично вмотивованим, а сам тариф не суперечить законам ринку. Компанії не запрацюють стільки, скільки розраховували, але і не понесуть збитки. З іншого боку, держава повинна була втрутитися, щоб вийти з гострої фази системної проблеми та захистити побутових споживачів.
Після таких рішучих кроків вже можна припустити думку про пом'якшення тарифів на наступні місяці. По-перше, за ціноутворенням будуть пильно стежити. По-друге, люди, які побачили, що поступки можливі, не погодяться на повторне різке підвищення. Також до вирішення питання регуляції збираються залучити місцеві органи влади.
Одним з головних рішень стане вистава «газового продукту», яке анонсують вже на найближчі весну-літо. Йдеться про сформовану і фіксованою ціною для побутових споживачів, яка не буде коливатися в найближчий рік. Це можливо, тільки якщо розробити механізми стабілізації і справедливого ціноутворення, що діють на всіх газсбитах країни.
Як поведуть себе трейдери, ми побачимо вже після 25 березня - саме тоді будуть оприлюднені тарифи на квітень після знятих державою обмежень.