- 209
У лютому 2025 року російські ракетні атаки на газову інфраструктуру значно погіршили стан енергобезпеки в Україні. Пошкодження обладнання газовидобутку змусили переглянути методику обліку балансу природного газу та активізувати пошук альтернативних рішень. Одним з таких рішень по заміщенню природного газу може бути скраплений вуглеводневий газ пропан-бутан (LPG)
Скраплений вуглеводневий газ (СВГ) пропан-бутан — це ефективна заміна природного газу та ключовий ресурс для підприємств, які потребують стабільного теплового та електроенергетичного забезпечення. Він використовується в системах аварійного живлення зерносушарок, парових котлів, промислових печей, комунальних котелень, газопоршневих електрогенераторів тощо. Крім того, пропан-бутан є екологічно чистішим рішенням порівняно з вугіллям або дизельним паливом. Навіть компанії, підключені до газових мереж, впроваджують сучасні резервні системи на основі цього газу для підтримки опалення та технологічних процесів.

Що з LPG в Євросоюзі?
Європейські країни розширюють джерела природного газу через державні ініціативи, спрямовані на розвиток альтернативних рішень, зокрема LPG (пропан-бутану). Під час газової кризи 2021–2022 років, коли ціна на природний газ досягла 60-80 грн за кубічний метр, багато промислових підприємств уникли зупинки виробництва завдяки резервним системам газопостачання пропан-бутаном. У цей період період окупності таких систем (LPG/SNG) становив від 10 до 90 днів — залежно від обсягів споживання газу та технічних параметрів обладнання.
LPG в Єввропі, зокрема, вигідніший за природний газ через відсутність акцизного податку. Його застосовують для опалення, генерації енергії та виробничих потреб. Однак в Україні LPG для систем опалення має найвищу вартість в Європі через максимальні акцизи, які включаються в кінцеву ціну для споживачів. Ця ситуація робить українських експортерів неконкурентоспроможними на світовому ринку через високу вартість пропан-бутану. Найбільше постраждали енергоємні підприємства, які не можуть перейти на біомасу, дизель чи інші види палива через технологічні обмеження.

Що не так з акцизом на LPG в Україні?
У 2024 році набув чинності Закон № 11256-2 від 29.05.2024 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо впровадження норм права ЄС у сфері акцизного оподаткування». Він передбачає підвищення акцизів на бензин, дизель та скраплений газ, приводячи українські ставки до мінімального рівня, встановленого Директивою ЄС № 2003/96/ЄС. Згідно з законом, акцизні ставки на основні види пального будуть зростати поступово протягом 5 років:
- бензин — до 359 євро за 1000 л;
- дизель — до 330 євро за 1000 л;
- скраплений газ — до 277 євро за 1000 л (або 522 євро за 1000 кг).
У Європейському Союзі, на відміну від України, діють істотно нижчі ставки для екологічного палива. Наприклад, мінімальний акциз на LPG (автогаз) становить лише 70 євро за 1000 л — це в 4 рази менше, ніж заплановано в Україні. Крім того, в ЄС LPG, який використовується для опалення, генерації енергії чи виробництва, взагалі не оподатковується (ставка Євро). Це стимулює перехід на екологічніші джерела енергії, тоді як в Україні підвищення акцизів може обмежити доступність альтернативних рішень.

Законодавча ініціатива УКРАВТОНОМГАЗ
На тлі повномасштабної російської агресії та припиненням транзиту газу існує пряма загроза обмеження постачання природного газу для промислових підприємств, а також можливі відключеня природного газу в опалювальний період 2025-2026рр, якщо вчасно не буде закуплено і закачано газ в підземні сховища.
За словами Директора стратегічного розвитку ТОВ “УКРАВТОНОМГАЗ” Андрія Дорофеєва - для заміщення 1 млрд куб. м природного газу потрібно інвестувати приблизно 80–100 млн Євро у створення аварійно-резервних систем на базі синтетичного природного газу (SNG) — суміші пропану з повітрям. Такі резервні системи газопостачання LPG широко підтримуються урядами багатьох країн Європи для диверсифікації ризиків з постачання природного газу.
УКРАВТОНОМГАЗ звернулися в РНБО з листом щодо часткового заміщення природного газу для аварійного електропостачання та резервної газифікації LPG. В листі вказуются аргументи для створення Законопроекту який би дозволив зменшити ставку акцизного податку на LPG для опалення і тим самим вирішити питання диверсифікації поставок природного газу.